Thursday, 3 November 2011

Sup Ikan Merah

Assalamualaikum...

Bersiaran kembali di hari khamis... dah seminggu lebih tak berupdate... dah bersawang ckit ... ^__^ tupun smlm nurul just letak n3 tuk wordless sj... xtau lah, lately masa terhad untuk berblog.... ader byk lagi n3 yg nurul tak masukkan... setiap kali masak mmg ader gak nurul snap gambar, cuma x sempat nak update masuk dlm blog...

Untuk n3 kalini n3 tertangguh... dah buat minggu lepas lagi... resepi mudah & sihat... xder tumis2, terus rebus jer semua bahan... jangan terkejut bawang putihnya mmg nurul letak sebiji2... dah terbiasa makan camtu sejak lepas berpantang... Mak masak lauk tuk berpantang setiap hari ader berbiji2 bawang putih... Paksa makan, lama2 nurul suka plak... Nak tau khasiat bawang putih, bleh tgk sini..


Sup Ikan Merah

Bahan-bahan:
400 gm ikan merah
2 biji bawang merah ~ dihiris
6-8 ulas bawang putih
1 inci halia
1 bungkus sup bunjut ADABI
1 keping asam gelugur
1/2 batang lobak merah ~ dipotong bulat
1/2 sudu teh lada hitam ~ ditumbuk kasar
Garam secukup rasa
Daun sup

Cara-cara:
1. Bersihkan ikan dan toskan. Satukan ikan bersama bawang merah, bawang putih, halia dan lobak merah bersama 1 liter air di atas api. Biarkan mendidih seketika. Masukkan sup bunjut.
2. Biarkan selama 1 - 2 minit, kemudian masukkan asam gelugur, lada hitam dan garam. Sesuaikan rasa dan biarkan seketika lagi sehingga isi ikan masak.
3. Tutup api dan taburkan dengan daun sup... Sedia untuk dihidang.. Makan dengan nasi putih panas bersama sambal cili kicap...

13 comments:

  1. as'salam Nurul

    k.ct kalau beli ikan merah ni selalunya hanya masak kari untuk suami sebab k.ct memang tak makan lauk kari dan masak asam pedas untuk keluarga. masak sup belum pernah cuba, nampak sedap juga tu :)

    ReplyDelete
  2. Kak Liza pun selalu jugak buat sup ikan merah ni, tp bhgn kepala la...mmg best..

    ReplyDelete
  3. Kak Nurul,makanan berkhasiat ni,kalo sy bekerja cam akak,mesti xsempat nak letak n3 juga,xkeja pon kdang bz ajer ngan ank2..

    ReplyDelete
  4. bawang putihh??? whoaa.. tun mmg xleh makan.. mesti cari air bergelas2 utk hilangkan rasa bawang putih tu. tun lg rela gigit halia. hihi...
    dh lama x makan ikan merah. tun mmg kalau dpt ikan merah ni, bab kepala dia akan wat sup. pastu bahagian ekor wat sup cam ini.

    ReplyDelete
  5. mat malam Nurul
    Rahel dah samapi ni..nak rase sikit sup ikan merah tu..tentu sedap kan? adoii..dah lama tak merasa sup cenggini..

    ReplyDelete
  6. dah lama betul kita tak makan ikan merah..memang terbaik lah kalau dibuat sup.hhehehe...hari ni kita makan sup langkawi..:)

    ReplyDelete
  7. CT Delima
    ~ W'slm K ct... mmg nurul biasa masak sup jer kalau ikan merah ni... tapi jarang2 beli...

    Liza
    ~ betul tu K liza... kalau sup kepala ikan merah ni lagi sedappp...

    ReplyDelete
  8. Zaliedana
    ~ tulaa ct, sejak 2 menjak ni x sempat nak ngadap blog lama2... kejap2 jer dapat... Kalau yg suri rumah pun sama ajer kan, lebih2 lagi yg beranak kecik cam kita...

    ReplyDelete
  9. Kak nurul, ikan merah ni snapper kan? lame tak makan ikan masak mcm ni...thanks for sharing akak

    ReplyDelete
  10. as-salam nurul
    terliur je tngk sup ikan ni.. suka hirup2 kuahnye time panas..sedap nurul mkn dgn cili kicap ni..

    ReplyDelete
  11. sejak2 datang sabar baru nani pandai makan sup ikan merah. sebelum ni tak pernah jumpa pulak masakan macam ni...kat sini ikan2 murah kan...sedap sgt sup ni..lagi2 kalau tambah daun ketumbar.

    ReplyDelete
  12. salam .. ita suka lauk sup ikan merah ni tapi kat jepun ikan merah mahal.. hari tu pernah beli dan masak nikmat rasanya..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...