Monday, 27 June 2011

Mango Panna Cota

Assalamualaikum....

Harini nurul puasa... Dalam berpuasa ni, dah terfikir apa nak buat petang nanti tuk berbuka... tapi menu tu simple jer, sempat ler nurul bekerja kat dapur jap balik keje nanti.... Dan dessert tuk berbuka nanti tengah menyejukkkan dirinya dalam fridge... hehe...

Mango Panna Cota ni dah lama nurul ushar dari blog K Ita Masam Manis... Dah buat sabtu aritu tapi malam tadi buat lagi... Memang sedappp lah.... Nurul guna mangga chokonan... Walaupun warnanya muda gitu, tapi buahnya manis.... Dalam gambar nampak cam masam kan....

Resepi kat bawah dapat dalam 4 gelas nurul tu... dan gambar tu pun yang ari sabtu punya...

Nanti2 nurul nak try buah2 lain lak... K, jom layan resepi nya.... Kak Ita, nurul share resepi kat cni plak yer ;)


Mango Panna Cota
Sumber : K Ita Masam Manis

Bahan-bahan:
7 gm gelatin
3 camca besar air
2 1/2 cwn susu segar
1/4 cawan gula halus
1 camca teh esen mangga
1 biji mangga  di potong dadu atau hiris
1 biji mangga lagi dikisar halus

Cara-cara:
1. Bancuh galatin bersama air hingga larut
2. Masak susu segar bersama gula sehingga timbul buih2 kecil
3. Angkat susu dari api dan masukkan esen manggo serta larutkan gelatin.Tunggu sehingga sejuk sedikit.
4. Susun mangga yg telah dihiris di tepi gelas, dan tuang panna cota dalam gelas tersebut.
5. Simpan dalam peti sejuk semalaman
6. Bila telah keras letakkan puri mangga diatasnyer. Makan sejuk2 memang best!

No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...