Friday, 10 June 2011

Nestum Butter Prawn


Berbalik pada resepi, ni menu mlm tadi… Disebabkan singgah smlm kat rumah Rai yg kat Moscow tu… tergoda lak nak buat Nestum Butter Prawn ni.. Nurul buat separuh jer… kalau ikut adik Rai nye guna 1 kg udang…

Kat rumah ni x putus stok nestum… Sentiasa ada… anak2 suka, mamanya pun sama… Balik keje, singgah jap kat TESCO beli udang n adela barang2 dapur yg lain… Cam senang jer nak pi TESCO kan… Mana taknya, tiga minit jer dr opis kalau tak der 4 traffic light tu… banyak beno kena benti tunggu lampu hijau… heheh…

Klaa, jamu mata n layan resepi yer… mendenya dah selamat proses pun dlm perut… heheh ;)


Nestum Butter Prawn

Bahan2:
500g udang
½ cawan nestum
2 sudu besar mentega

Bahan2 tumis:
2 ulas bawang putih
5 biji cili api
1 biji cili merah
Daun kari (ikut suka nak letak byk ke ckit)

Bahan2 untuk pukul:
2 biji telur
1 sudu besar tepung beras
1/4 cawan susu

sedikit garam
sedikit lada sulah
sedikit serbuk kari

Cara-Cara:
1. Perap udang dengan sedikit garam,serbuk lada sulah dan sedikit serbuk kari.
2. Goreng 1/2 masak udang yang telah diperap tadi. Toskan dan ketepikan.
3. Tumis bahan2 tumis sehingga naik bau dan wangi. Masukkan sedikit garam.
4. Kemudian masukkan udang yang telah digoreng. Kacau rata sehingga udang masak.
5. Kocak kan bahan2 pukul tadi menggunakan garfu sehingga kembang dan sebati.
6. Tuangkan ke dalam kuali. Kacau hingga ia menjadi garing..
7. Pastikan garing atau kering yer... n tutup api.  Kemudian masukkan nestum... kacau sekejap sahaja. nanti nestum tak garing kalau kacau lama2.
8. Ok dah siap dan boleh dihidangkan masa panas2 dengan nasi putih… 

Emmm, Damia makan sampai menjilat jari…


No comments:

Post a comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...